Sosyal Ağ Temelli Artırılmış Gerçeklik Projesi İle Yepyeni E-Devlet Uygulamaları
Avrupa CELTIC Araştırma ve Geliştirme Programı tarafından desteklenen, sosyal ağ temelli arttırılmış gerçeklik projesi CRUMBS’da Türkiye’yi SAMPAŞ temsil ediyor. Projenin kullanıcı deneyimini geliştirecek birçok e-Ticaret, e-Turizm ve e-Devlet uygulamasına temel teşkil etmesi bekleniyor.
Yeni bir araştırmaya göre - sadece bu yıl- sosyal ağlara (Facebook, Twitter, vb.) ulaşım için mobil cihazlarını kullanan kişi sayısı dünya genelinde 800 milyonu bulmuştur. CRUMBS projesi günlük hayatımızda kendini gitgide daha çok hissettiren bu trendi arkasına alarak, bir sosyal ağ yapısı üzerinden konum-temelli (Location-based) kullanıcı içeriklerini toplayan, organize ve servis eden bir artırılmış gerçeklik platformu oluşturmayı amaçlamaktadır.
CRUMBS platformu; mobil bir sosyal ağ üzerinde yaratılan ve farklı coğrafi koordinatlara değişik zamanlarda sabitlenmiş zengin multimedya içeriği ile gerçek zamanda mobil cihazların kameraları tarafından algılanan dış dünya arasında bir kapı işlevi görmek üzere tasarlanmaktadır. Bu platform üzerinden kullanıcılar bulundukları bir fiziki koordinatta - mobil cihazlarında yüklü gelişmiş bir uygulamayı kullanarak – ilgili koordinat özelinde, herhangi bir zamanda oluşturulmuş sosyal medya içeriği kırıntılarına (CRUMBS) erişerek, bulundukları yerle etkileşim kurabilecek, ilgili hatıralara ulaşabilecek ve çeşitli formatlarda geriye dönük içerik taraması yapabilecekler.
CRUMBS uygulaması mobil cihazında yüklü bir kullanıcı, herhangi bir ilgi noktasında (müze, saray vb.) dolaşırken mobil cihazını yönelttiği obje veya yapıyla ilgili tüm sosyal içeriğe ulaşabilecek, geriye dönük multi-medya içerik taraması yapabilecek. CRUMB içeriği söz konusu obje ile ilgili internette bulunan tüm verileri ve daha önce bu objenin 360 derece çevresinde yaratılmış tüm sosyal içeriği kullanıcıların bilgisine sunacak.
Sonuçları çeşitli gerçek dünya senaryoları üzerinde test edilecek projeye Türkiye’den SAMPAŞ A.Ş. TÜBİTAK desteği ile katılmaktadır. On dört ay daha devam edecek projenin e-Ticaret, e-Turizm ve e-Devlet alanlarında tekil şahıslar, kurum ve fiziksel mekânlar (kamu binaları, müzeler, harabeler, v.b.)arasında etkileşimi geliştirecek kullanım alanları yaratması bekleniyor.
Avrupa Birliği CELTIC Araştırma ve Geliştirme Programı destekli projenin a1 Mayıs 2013’te son bulması öngörülmektedir.
Dünya Çapında Mobil Sosyal Ağ Kullanıcıları 2007-2012
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
Mobil Telefon Hattı Aboneleri |
3,078 |
3,417 |
3,697 |
3,894 |
4,150 |
4,275 |
Mobil İnternet Kullanıcıları |
406 |
490 |
596 |
757 |
982 |
1,228 |
Mobil Sosyal Ağ Kullanıcıları (Facebook v.b.) |
82 |
147 |
243 |
369 |
554 |
803 |
Mobil Sosyal Ağ Kullanıcıları’nın Mobil Telefon Hattı Abonelerine Oranı |
2.7% |
4.3% |
6.6% |
9.5% |
13.3% |
18.8% |
Kaynak: eMarketer.com
PROJE ORTAKLARI:
Türkiye SAMPAŞ A.Ş.
Almanya Metaio, Technische Universität München
İspanya Rigel Mobile Service Provider, Telefónica I+D, The Movie Virtual, Vicomtech
Polonya Polidea, WASAT, Disruptive Concepts Sp. z o.o.